Sunday 1 March 2015

Si Baldu Merah... akhirnya menjadi jua...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Alhamdulillah akhirnya dapat juga saya menyiapkan sebiji kek Red Velvet atau Kek Baldu Merah. Kek ini memang sangat moist dan sedap, ditambah dengan lapisan creamcheese. Sebelum ini, pernah juga saya cuba resepi yg lain, tapi hasilnya tidak seperti ini.

Kali ini, saya akan kongsikan resepi si Baldu Merah ini di sini pula. Saya pasti ramai penggemar kek red velvet di luar sana yang teringin untuk mencuba sendiri resepi kek ini. Resepi ini saya rujuk di blog Kak Lina pg. Saya mohon share resepi ini di sini, juga sebagai rujukan saya sendiri.

Bahan-bahan:
  • 4 biji telur Gred A
  • 250g butter (saya guna Anchor)
  • 3 cawan tepung naik sendiri
  • 2 sudu makan koko powder
  • 2 cawan gula kastor
  • 4 sudu makan pewarna merah
  • 1 cawan buttermilk (saya guna 1 cawan fresh milk + 1 sudu makan jus lemon)
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh cuka makan

Cara Buat:
  1. Panaskan oven pada suhu 170'. Lenserkan loyang size 8" dengan sedikit butter.
  2. Ayakkan tepung dan koko powder, ketepikan dulu.
  3. Pukul butter dan gula kastor sehingga kembang.
  4. Masukkan telur satu-persatu sehingga habis. Putar lagi adunan.
  5. Dalam mangkuk buttermilk, masukkan pewarna merah dan kacau hingga sebati.
  6. Masukkan tepung dan buttermilk secara berselang-seli dan putar lagi sehingga adunan menjadi kembang dan ringan.
  7. Dalam mangkuk kecil, larutkan baking powder dan cuka. Kemudian, tuangkan ke dalam adunan. Kaup balikkan adunan hingga sebati.
  8. Tuangkan adunan dalam loyang dan bakar kek sehingga masak.





Selamat Mencuba.

No comments: